DEN ZEMĚ - EKOLOGIE V SOUVISLOSTECH – psaní, výzkum, diskuze
Kód: 12451Související produkty
Detailní popis produktu
Tento autorský výukový materiál propojuje psaní slohových prací s výzkumnou činností, prací s informacemi a environmentální výchovou. Nabízí 24 ekologicky zaměřených témat s globálním přesahem, která vedou žáky k zamyšlení nad stavem planety, příčinami problémů a vlastní rolí v jejich řešení.
Každé téma je zpracováno jako komplexní slohové zadání. Obsahuje úvodní zamyšlení, sadu pěti zacílených otázek, výzkumný podúkol s geografickým zaměřením, instrukce k výběru a komentáři fotografií a závěrečnou výzvu k vyjádření vlastního názoru. Součástí práce je také tvorba tří vlastních otázek, které mají žáci pokládat spolužákům a vést tak diskusi nad daným problémem.
Tematické okruhy sahají od plastů, odpadu a klimatické změny, přes rybolov, vodu, včely, těžbu, fast fashion nebo elektroniku, až po méně známá témata jako kosmický odpad či střešní zahrady. Každé téma je geograficky ukotveno a přivádí děti k přemýšlení o souvislostech mezi globálním děním a osobní odpovědností.
Součástí materiálu je metodika pro učitele s návrhem časové dotace, možnostmi využití ve výuce, přehledem rozvíjených dovedností a výukových cílů. Práce je ideální pro český jazyk a sloh, ale má jasné přesahy do prvouky, přírodovědy, občanské výchovy a zeměpisu. Lze ji pojmout jako krátký projekt, domácí úkol, dlouhodobé bádání nebo referát.
Doplňkem je univerzální pracovní list – myšlenková mapa, která pomáhá žákům utřídit si informace a připravit si strukturu textu. Díky vizuální formě je vhodná i pro méně zkušené pisatele nebo děti s odlišným stylem učení.
Výstupy z prací lze využít k vytvoření nástěnky, třídní výstavy, prezentací nebo jako součást tematického dne či týdne k oslavě Dne Země.
Materiál je určen pro žáky 4.–5. ročníku ZŠ, využitelný však i ve vyšších třídách.
Rozvíjené kompetence:
– čtenářská, pisatelská a komunikační gramotnost
– práce s informacemi a ověřování zdrojů
– kritické myšlení a samostatné rozhodování
– porozumění globálním souvislostem
– občanská odpovědnost a vztah k přírodě
– dovednost prezentace, diskuse a sebereflexe
SEZNAM 24 GLOBÁLNÍCH EKOLOGICKÝCH TÉMAT
- Plastové obaly (zaměřeno na Indii)
- Kácení deštných pralesů (zaměřeno na Brazílii)
- Tání ledovců (zaměřeno na Grónsko a Arktidu)
- Výroba mobilních telefonů (zaměřeno na Čínu a Kongo)
- Plýtvání jídlem (kontrast mezi Evropou a Afrikou/Asií)
- Fast fashion – levné oblečení (zaměřeno na Bangladéš)
- Masová turistika a letecká doprava (zaměřeno na Evropu a přetížené ostrovy)
- Palmový olej (zaměřeno na Indonésii a Malajsii)
- Nadměrný rybolov (zaměřeno na Tichý a Atlantský oceán)
- Mikroplasty v oceánu (zaměřeno na plastové ostrovy v oceánech)
- Znečištění ovzduší (zaměřeno na Indii a Čínu – Dillí a Peking)
- Elektřina z uhlí (zaměřeno na Polsko a Čínu)
- Sucho a nedostatek vody (zaměřeno na Afriku – Sahel, Etiopie)
- Odlesňování kvůli pastvinám (zaměřeno na Argentinu a Brazílii)
- Nelegální skládky odpadu (zaměřeno na Evropu, Asii a Afriku)
- Vypalování polí (zaměřeno na Amazonii a subsaharskou Afriku)
- Znečištěná řeka Gangá (zaměřeno na Indii – Váránasí, Kanpur)
- Zvířata ohrožená vyhynutím (globální – nosorožec, tygr, panda, želva…)
- Rychlý růst měst a úbytek přírody (zaměřeno na rozvíjející se města – Lagos, Káhira, Mexico City + okolí Prahy)
- Elektronický odpad (zaměřeno na Ghanu – Agbogbloshie)
- Vliv klimatické změny na počasí (globální – Austrálie, Evropa, Asie, Afrika)
- Zabetonovaná krajina vs. přírodní prostředí (zaměřeno na města v ČR a světě)
- Pesticidy a úbytek hmyzu (včel) (zaměřeno na Evropu a ČR)
- Kosmické smetí a jeho vliv na planetu (zaměřeno na mezinárodní vesmírné agentury – NASA, ESA, Čína, Rusko
Tento materiál nabízí dětem možnost vyjádřit svůj názor, hledat odpovědi na skutečné otázky a pochopit, že na jejich hlase záleží. Spojuje psaní s myšlením a přináší do třídy smysluplnou práci s obsahem, který má dopad.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.