METODIKY K PRÁCI S DĚTMI

Výpis článků

METODIKA PRÁCE S MAGNETICKOU STAVEBNICÍ CUBLO U DĚTÍ S AUTISMEM (PAS)

Když dítě s autismem dostane do ruky magnetickou stavebnici CUBLO, není cílem, aby hned stavělo. V první řadě se potřebuje s novou věcí seznámit. Každé dítě, které vnímá svět trochu jinak, potřebuje čas, aby si novou pomůcku osahalo, pochopilo její chování a ujistilo se, že je bezpečná. Některé děti se dotknou hned, jiné se nejprve jen dívají. To, že dítě zkoumá nebo jen pozoruje, je už samo o sobě učení.

Nechte dítě, ať má několik dílků před sebou. Není potřeba mít jich mnoho – bohatě stačí šest až osm. Čím víc barev a tvarů byste přidali, tím větší zmatek by mohlo cítit. Dospělý by měl zůstat klidný a nenutit dítě k činnosti. Nejlepší je, když si dítě vezme dílek samo. Když se to nestane, můžete ukázat, co se dá s kostkami dělat – pomalu přiblížit dvě k sobě a nechat je spojit. U toho nahlas řekněte, co se děje: „Podívej, ony se přitáhly.“ Tak dítě slyší slova, vidí pohyb a může si propojit jazyk se skutečnou situací.

Dítě často začne dělat totéž. Přibližuje a rozpojuje, poslouchá zvuk magnetu, sleduje pohyb. Všimněte si, že to opakuje několikrát. Opakování není zbytečné, je to způsob, jak si upevňuje jistotu a klid. Magnetické cvaknutí se vždy chová stejně – pokaždé spojí dva dílky, nikdy jinak. A právě tahle jistota je pro dítě s autismem velmi důležitá.

Nemluvte příliš, nekladejte otázky, které vyžadují odpověď. Stačí krátké komentáře: „Cvaklo to.“, „Drží to pevně.“, „Teď se rozpojily.“ Dítě si tak spojuje zvuk, obraz, dotek i slovo. Pokud reaguje slovem nebo zvukem, zopakujte to po něm – tím potvrzujete, že jste ho slyšeli a rozumíte mu.

Pokud dítě začne házet dílky nebo se rozčiluje, znamená to, že je unavené nebo přetížené. Není to zlobení. V takovém případě hru jednoduše přerušte a odložte kostky. Někdy stačí minuta, aby se mohlo vrátit. Důležité je, aby si stavebnici nespojovalo s nepříjemným zážitkem.

Celé sezení může trvat klidně jen tři nebo čtyři minuty. Krátká, ale příjemná zkušenost má větší hodnotu než dlouhá, po které je dítě vyčerpané. Na konci vždy dejte jasný signál, že činnost končí – například větou „Teď to uklidíme do krabičky.“ Tím dítěti pomáháte pochopit, že každá činnost má svůj začátek a konec, což mu usnadňuje přechod mezi aktivitami.

Tato první zkušenost s CUBLO je především o důvěře. Dítě se učí, že kostky dělají vždy to samé, že ho nic nepřekvapí, že svět je srozumitelný. Tím se jeho nervový systém zklidňuje a mozek si zvyká na pravidelný rytmus. Magnetická hra propojuje zrak, hmat i sluch – všechny tři smysly, které děti s PAS často potřebují zkoordinovat.

Dítě, které se takto s magnety seznamuje, se zároveň učí i novému způsobu komunikace. Není to rozhovor v běžném smyslu slova, ale tichá výměna – ono udělá pohyb a vy reagujete. Vzniká první propojení, které je pro budoucí spolupráci klíčové.

Jakmile dítě přijme CUBLO jako něco příjemného a známého, můžete přidat další krok – jednoduché napodobování nebo stavění podle vzoru. Ale až ve chvíli, kdy o to projeví zájem, ne dřív.

METODIKA ke stažení ZDE

Stavebnice dostupná zde: https://www.magicoland.eu/cublo/        - SLEVOVÝ KÓD: logosik10

Ovládací prvky výpisu

1 položek celkem