Proč je klíčová pro výslovnost i porozumění
Co vlastně znamená „slyšet sykavky“?
Sykavky (S, Z, C, Č, Š, Ž) jsou hlásky, které jsou si akusticky velmi blízké – rozdíl mezi nimi je jemný a dítě se ho musí postupně naučit slyšet i rozlišovat. Nestačí mít zdravý sluch. Aby dítě sykavku skutečně vnímalo, potřebuje mít rozvinuté:
-
sluchové vnímání (percepci) – zaznamenat zvuk
-
sluchové rozlišování (diferenciaci) – poznat rozdíl mezi podobnými hláskami
-
fonematické uvědomění – vědět, která hláska je ve slově a kde
-
fonologickou paměť – uchovat si správnou zvukovou podobu slov
Teprve kombinace těchto dovedností vede k tomu, že dítě správně slyší, rozlišuje a dokáže hlásku vědomě používat.
Proč některé děti sykavky nevyslovují?
Z logopedického hlediska víme, že nesprávná výslovnost sykavek není vždy způsobena poruchou mluvidel nebo motoriky. Často jde o problém ve zvukovém vnímání a zpracování řeči. Dítě si může myslet, že vyslovuje „S“, i když říká „Š“, protože mezi nimi neumí rozlišit rozdíl.
Tento problém se vyskytuje např. u:
-
dětí s opožděným vývojem řeči
-
dětí s vývojovou dysfázií
-
dětí s oslabeným fonematickým uvědoměním
-
dětí, které přeskočily důležité etapy sluchového tréninku
Co může způsobit oslabenou sluchovou percepci sykavek?
-
Neurologická nezralost centrálního sluchového zpracování
-
Nedostatečná expozice přesnému mluvenému vzoru
-
Celkové oslabení jazykového systému (např. u dysfázie)
-
Nezkušenost s hláskovým rozborem slov – dítě mluví, ale nemá návyk „rozebírat slova na zvuky“
Jak poznáme, že dítě sykavku správně slyší?
Nestačí, když dítě na otázku odpoví: „Ano, slyším tam S.“
Je potřeba ověřit, že hlásku:
-
opravdu zaznamenalo (neuhodlo)
-
rozlišilo od jiné (např. S × Š, Z × Ž, C × Č)
-
lokalizovalo ve slově – začátek / střed / konec
-
zapamatovalo si správně i v dalších slovech
K tomu slouží různé logopedické testy, minimální páry, sluchové hry nebo nahrávky a zpětný poslech.
Co můžeme dělat pro rozvoj sluchové percepce sykavek?
Rozvoj sluchového vnímání sykavek probíhá v několika na sebe navazujících krocích. Níže jsou přehledně uvedeny přístupy, které lze využít doma i ve škole nebo v logopedické praxi.
1. Diferenciace hlásek v izolaci
-
Napodobujte zvuky hlásek přehnaně (např. ssss jako had, ššš jako vítr)
-
Hrajte „hádej, co slyšíš“ – dítě rozpoznává slyšený zvuk
2. Rozlišování ve slabikách
-
Srovnávání podobných slabik: sa – ša, se – še, su – šu
-
Dítě může ukazovat, která slabika byla vyslovena
3. Rozpoznání hlásky ve slově
-
Poslouchejte slova a určujte, zda v nich je daná hláska
-
Hledejte, zda je hláska na začátku, uprostřed nebo na konci
4. Třídění a porovnávání slov
-
Rozdělujte obrázky podle toho, jakou sykavku obsahují
-
Spojujte slova se stejnou sykavkou
5. Práce s minimálními páry
-
Např. seno / šeno, pas / paš, kosa / koša
-
Dítě vybírá správný obrázek podle toho, co slyší
6. Rytmizace a zpěv
-
Doprovázejte výslovnost sykavek tleskáním nebo bubnováním
-
Zpívejte písničky se zvýrazněnými sykavkami
7. Nahrávky a zpětný poslech
-
Nahrajte dítě a přehrajte mu jeho výslovnost
-
Porovnejte správné a chybné provedení (ideálně s pomocí dospělého)
8. Práce se zrcadlem a schématy
-
Dítě sleduje svou pusu, uvědomuje si rozdíly v artikulaci
-
Používají se obrázky a popisy místa tvoření hlásek
Shrnutí
-
Sluchová percepce sykavek není samozřejmost – je to proces, který potřebuje podporu a rozvoj.
-
Dítě se musí naučit sykavky slyšet, rozlišit a vědomě je vnímat ve slovech.
-
Pokud dítě sykavky neslyší správně, nemůže je vyslovovat ani správně psát.
-
Včasná práce na sluchové diferenciaci pomáhá předejít chybám v řeči, čtení i psaní.
Přehled vybraných materiálů na sykavky z Logosik.cz
-
Plácačka – ostré a tupé sykavky
Hravá aktivita, kde děti plácají mouchy s obrázky začínajícími na určité sykavky (např. S, Z, C nebo Č, Š, Ž). Tímto způsobem si procvičují sluchové rozlišování a fonematické uvědomění. -
Do kapes – sykavky
Materiál obsahuje 84 karet s obrázky, které děti přiřazují do šesti oboustranných kapes podle počáteční hlásky. Tímto způsobem si děti procvičují sluchové rozlišování a fonematické uvědomění. -
Třídící domečky – sykavky
Děti třídí obrázky do „domečků“ podle počáteční sykavky, čímž si upevňují schopnost rozlišovat hlásky na začátku slov. -
Logopedické kvarteto – ostré sykavky
Karetní hra, která dětem pomáhá rozlišovat sykavky v různých pozicích ve slově. Hra je zaměřena na hlásky S, Z, C a podporuje sluchové vnímání a fonematické uvědomění. -
Diferenciace sykavek – dvě sykavky ve slově
Materiál obsahuje 60 slov k procvičení rozlišování dvou sykavek ve slově. Děti se učí identifikovat a diferencovat sykavky v různých pozicích, což je důležité pro správnou výslovnost a porozumění řeči. -
Sluchová percepce – diferenciace IV. – rozlišování sykavek S/Z
Materiál zaměřený na rozlišování sykavek S a Z pomocí přehnané výslovnosti a asociace se zvuky hada a včely. Tato metoda pomáhá dětem lépe vnímat rozdíly mezi podobně znějícími hláskami. -
Sluchová percepce – diferenciace II. – rozlišování sykavek C/S
Materiál obsahuje 60 záložek pro nácvik sluchové percepce v oblasti hlásek. Děti se učí rozlišovat mezi hláskami C a S pomocí přehnané výslovnosti a asociace se zvuky hada a cvrčka. -
Diferenciace sykavek – C/Č
Materiál obsahuje 40 karet k diferenciaci hlásek C a Č ve třech různých variantách. Děti si procvičují artikulační postavení mluvidel, přiřazování k hlásce vzorového slova a přiřazení k písmenu. -
Mrkvové šeptání pro zajíce – tupé sykavky
Pohádkový příběh o třech zajíčcích, kteří nosí mašle vydávající zvuky „ččč“, „ššš“ a „žžž“. Děti se učí rozlišovat tupé sykavky pomocí zvukových asociací. -
Logopedické vybarvovačky – hláska Č
Pracovní listy, kde děti vybarvují obrázky začínající na hlásku C nebo Č. Tímto způsobem si procvičují sluchové rozlišování a fonematické uvědomění. -
Diferenciace sykavek – sykavka a její pozice ve slově
Materiál zaměřený na identifikaci pozice sykavky ve slově (začátek, střed, konec). Děti se učí vnímat umístění hlásky, což podporuje fonematické uvědomění. -
Diferenciace se žvýkačkami – C, S, Z
Hravý materiál využívající obrázky žvýkaček k rozlišování sykavek C, S a Z. Děti si procvičují sluchové rozlišování a fonematické uvědomění. -
Hledací kruh CSZ
Postřehová hra, kde děti hledají obrázky obsahující sykavky C, S a Z. Aktivita podporuje sluchové vnímání a zrakovou pozornost. -
Hledací kruh ČŠŽ
Podobně jako předchozí materiál, zaměřený na sykavky Č, Š a Ž, ale s odlišnými obrázky a úkoly pro další procvičení.